[dini-ag-kim-oer] LRMI und Entwicklungen im Feld Open Science, EOSC

Tobias Steiner info at flavoursofopen.science
Sun Dec 15 22:47:06 CET 2019


Liebe Listenmitglieder,

ich bin sonst eigentlich "nur" interessierter Mitlesender der 
OER-Metadaten-Gruppe, aber da LRMI erfreulicherweise in den vergangenen 
Monaten mehr und mehr in den Fokus rückt, wollte ich einen Hinweis auf 
die Entwicklungen auf europäischer Ebene unterbringen, da daraus evtl. 
auch strategische Synergien gezogen werden könnten, sofern Interesse 
daran besteht.

Stichwort ist die europäische Open Science Cloud aka. EOSC, zu welcher 
Ende November in Budapest ein Stakeholder-Symposium stattfand, das u.a. 
zahlreiche Repository-Vertreter*innen auf internationaler Ebene 
zusammenbrachte. Im Open Science-Kontext spielt zudem vermehrt das 
Themenfeld Training & Weiterbildung eine Rolle, und in der dort in den 
vergangenen Jahren gewachsenen und nun durch Aktivitäten um EOSC 
deutlicher in Erscheinung tretenden Community of Practice taucht nun 
auch die Frage auf, wie man Trainingsmaterialien metadatentechnisch 
sinnvoll auszeichnen könnte... und dort fällt nun immer öfter auch 
LRMI/schema.org als Schlagwort.

Da die Community of Practice auch beim besagten EOSC Symposium in 
Erscheinung trat, um diese und weitere Fragen zu diskutieren, wollte ich 
die entsprechenden Materialien dazu einmal hier teilen:

  * Link zur CoP: https://www.openaire.eu/cop-training
  * Die während des EOSC-Symposiums angebotene Breakout-Session:
    https://www.eoscsecretariat.eu/eosc-symposium2019/training-infrastructure-eosc
  * Insbesondere Nennung von LRMI durch TeSS/ELIXIR - siehe Folien hier
    <https://repository.eoscsecretariat.eu/index.php/s/cjJCs4a2WCo2ReF#pdfviewer>
    - aber sicherlich sonst auch alle anderen Beiträge/Folien der
    Breakout-Session interessant

Ich denke, generell weisen die Open Science-Entwicklungen im Bereich 
Training&Education zahlreiche Parallelen zu denen im OER-Feld auf, daher 
wäre eine Vernetzung auch auf internationaler Ebene ja sicherlich 
gewinnbringend.

Herzliche Grüße,

Tobias



On 13/12/2019 15:40, Adrian Pohl wrote:
> Liebe Leute,
>
> das wird einige hier interessieren. LRMI wird verbessert, indem 
> einfache Properties (teaches, assesses, educationalLevel) ergänzt 
> werden, um eine Lernressource mit einem Lehrplan o.ä. zu verküpfen.
>
> Viele Grüße
> Adrian Pohl
>
> -------- Weitergeleitete Nachricht --------
> Betreff:     Simplifying LRMI in schema.org
> Datum:     Thu, 12 Dec 2019 16:37:55 +0000
> Von:     Phil Barker <phil.barker at pjjk.co.uk>
> Antwort an:     lrmi at googlegroups.com
> An:     lrmi at googlegroups.com
>
>
>
> Hello all
>
> On behalf of the DCMI-LRMI task group 
> <https://www.dublincore.org/groups/lrmi-task-group/> I would like to 
> let you know about some developments relating to LRMI (Learning 
> Resource Metadata Initiative) properties in schema.org.
>
> As you know it is possible to use the educationalAlignment 
> <https://schema.org/educationalAlignment> property and an 
> AlignmentObject <https://schema.org/AlignmentObject> to show how a 
> learning resource relates to shared educational frameworks as an 
> indirect way of expressing information about important educational 
> characteristics (the AlignmentObect's alignmentType 
> <https://schema.org/alignmentType>). All the feedback that we have to 
> date indicates that this is overly complex and under used.
>
> We have been considering this problem and over the last few months 
> have developed a suggestion to address it by adding simple properties 
> for some of the most common / most important relationships. This 
> proposal will add the properties teaches andassesses to reference the 
> competencies the resource is intended to help someone learn or 
> assesses, and educationalLevel to reference the level of the resource 
> in terms of progression through through an educational or training 
> context. These properties are suggested for addition to CreativeWorks 
> and EducationEvents. We acknowledge that there may be other properties 
> that can be expressed directly, for example relating to 
> prerequisites.  The educationalAlignment property and AlignmentObject 
> will be retained to catch the long tail of other types of alignment, 
> but its use where there are direct properties should be discouraged in 
> the future.
>
> Today I submitted this proposal to schema.org as an issue 
> <https://github.com/schemaorg/schemaorg/issues/2427> and pull request 
> <https://github.com/schemaorg/schemaorg/pull/2428> that makes the 
> necessary changes to schema.org. Perhaps the easiest way to view these 
> is on our test-instance of the schema.org website: see
>
>   * teaches <http://lrmi-sdo.appspot.com/teaches>
>   * assesses <http://lrmi-sdo.appspot.com/assesses>
>   * educationalLevel <http://lrmi-sdo.appspot.com/educationalLevel#>
>   * EducationEvent <http://lrmi-sdo.appspot.com/EducationEvent>
>   * AlignmentObject <https://lrmi-sdo.appspot.com/AlignmentObject>
>
> You can comment on these suggestions either here or on the issue 
> <https://github.com/schemaorg/schemaorg/issues/2427> I raised on github.
>
> When pending any suggestions arising from the proposal to schema.org, 
> these properties will proposed as additions to the DCMI LRMI Terms 
> <https://www.dublincore.org/specifications/lrmi/>
>
> Phil Barker, Chair DCMI-LRMI task group
>
>
> *Notes:*
>
> This email is sent to the lrmi Google group 
> <https://groups.google.com/forum/#!forum/lrmi>, which is used for 
> general announcements and discussion of the Learning Resource Metadata 
> Initiative.
>
> The DCMI LRMI task group 
> <https://www.dublincore.org/groups/lrmi-task-group/> is charged with 
> defining and executing DCMI work on the LRMI family of metadata 
> specifications and the related activities necessary to their 
> stewardship and adoption.
>
-- 

------------------------
Tobias Steiner, MA

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3158-3136
Web: https://flavoursofopen.science

-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://lists.dnb.de/pipermail/dini-ag-kim-oer/attachments/20191215/31c22333/attachment.html>


More information about the Dini-ag-kim-oer mailing list